Siellätäällä, Bankokissakin on suurten matkustajakoneiden runkoja joista on puretttu moottorit sekä ohjaamosta elektroniikka. Nyt minulle on selvinnyt se mihin nämä osat ovat kulkeutuneet. NE ON SIIRRETTY UUSIIN KONEISIIN. Onhan ne tarkastettu mutta vanha on vanhaa. Jos parikymmentä vuotta vanhaa laitteistoa siirretään uusiin koneisiin niin niitten tulisi kestää toiset 20 vuotta. Onhan sitä vanhoja toimivia puhelimia mutta mutta lentokoneessa….Rungot uusitaan useammin koska suurin osa liitoksista on tehty LIIMAAMALLA. Lisäksi alumiini osaa väsyä vähän niinkuin ihminenkin kun sitä oikein kiusataan. Tätä onkin mukava muistella kun koneen takaosaan kuuluu moottorinlaakerin epätoivoinen ulina ja matka on vasta alussa. Kun vielä huolto on kilpailutettu sille joka sen on luvannut tehdä halvimmalla kuten Olkiluodon ydinvoimalan rakennustyöt aikanaan niin on ihme miksi lentokilometrit ovat tilastollisesti niin turvallisia. Asiat voivat toki muuttua ja Olkiluoto alkaa toimia mutta hyvänä puolena voi pitää sitä että kokenutkin matkailija voi kokea vähän jännitystä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti